Odkazy

Správa bytů a nemovitostí

Otázky a odpovědi:

Pro koho je program určen ?

Program SBN – Správa bytů a nemovitostí (dále jen „SBN“) je navržen jak pro malá bytová družstva vlastníků bytů jednoho domu (základní licence do 50 evidenčních jednotek), tak pro větší organizace, které spravují desítky až stovky bytů v jedné nebo více správách bytového fondu.

K čemu je program dobrý ?

Funkce programu lze rozdělit do tří na sebe vzájemně navazujících částí. První částí je pasportizace domů, bytů a nebytových prostor. Druhá část je evidence nájemníků a tvorba předpisů nájemného a třetí částí je sledování splatností nájemného a vyúčtování záloh na služby.

Lze program SBN napojit na účetnictví ?

Ano. Program SBN lze napojit na 3 systémy podvojného účetnictví. K dispozici jsou propojení na programy: ORION - Podvojné účetnictví od naší firmy a ekonomický systém POHODA od firmy Stormware. Obecně lze ale program SBN propojit s jakýmkoliv účetním programem, který je upravitelný tak, aby bylo možné vzájemně mezi těmito programy, ať přímo nebo nepřímo, vyměňovat data o stavu účtové osnovy, předepsaných platbách, přijatých platbách a evidenci nájemníků. Specifikaci datového rozhranní lze na vyžádání dodat.

Co je předmětem pasportizace ?

Domy nebo bloky domů lze seskupovat do dalších vyšších skupin, se kterými lze dále pracovat, jako by byly samostatným domem.

V jednotlivých pasportech se poté zadávají údaje o vybavení domů a bytů, o druhu vlastnictví s možností změny, podklady pro předepisování jak regulovaného, tak neregulovaného nájemného, podklady pro předepisování a vyúčtování záloh na služby a s tím souvisí i možnost zadávání stavu odečtu měřidel vody i tepla.

V pasportech se zadává řada dalších údajů, ze kterých se vychází při sledování nákladů na byty, co se kdy měnilo, co se kdy má měnit či opravovat.

Pracuje program SBN se soubory SIPO 2000 ?

Program SBN pracuje se třemi typy souborů formátu SIPO 2000. Z programu lze vytvářet hlavní kmenový soubor plateb a k němu poté změnový soubor. Tyto soubory jsou vytvářeny z evidence předepsaných plateb automaticky nebo na vyžádání.

Do programu lze zpět načítat soubor přijatých plateb. tyto platby jsou zařazovány do evidence přijatých plateb a následně na vyžádání exportovány do účetnictví.

Co a jak se přenáší do účetnictví ?

Do účetnictví jsou přenášeny předpisy plateb, které se účtují jako pohledávky za nájemce do zvolené dokladové řady. Během přenosu předpisů plateb je synchronizován registr nájemníků a ostatních adres v evidenci SBN s adresářem účetních programů, aby mohlo být prováděno jednoznačné dohledávání jednotlivých záznamů a nájemníků.

Dále je možné do účetnictví přenášet záznamy z tabulky přijatých plateb a tím provádět „úhrady“ předepsaných plateb.

Jak se řeší dílčí platby od nájemců ?

Pokud nájemce nezaplatí předepsanou částku v plné výši, provádí program SBN automatické přiřazení částí plateb podle nastavených priorit v předpisu nájemného. Tento automatické přiřazení je možné vyřadit a provést přiřazení ručně.

Jak zjistím, kdo platí a kdo ne ?

Platební morálku jednotlivých nájemců zjistíte buď ze sestavy saldo v účetnictví nebo otevření karty nájemce a vytvořením statistiky předepsaných a přijatých plateb. Zde je také možné provádět „ruční“ přiřazování dílčích plateb.

Jak se provádí vyúčtování služeb?

Vyúčtování se provádí postupně podle jednotlivých druhů služeb. K dispozici jsou metody podle osob, ploch odečtů měřidel a další. Po zpracování dílčích vyúčtování se vytvoří tzv. závěrka vyúčtování, která obsahuje finanční vyrovnání vzhledem k přeplatkům a nedoplatkům na zálohách a skutečných platbách.

Další odkazy